Plan Kopenhagen: 150 miljoen euro extra voor betere fietspaden
De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers 150 miljoen euro vrijgemaakt voor lokale besturen die nieuwe fietspaden willen aanleggen. Bart Somers: “Meer en meer Vlamingen gebruiken de fiets. We investeren daarom extra in meer en betere fietspaden. Naast de 335 miljoen euro die minister Peeters dit jaar vrijmaakt, geven we een extra impuls aan de lokale besturen met het Plan Kopenhagen.”
In september vorig jaar maakte de Vlaamse regering haar relanceplan Vlaamse Veerkracht bekend. De Vlaamse regering investeert maar liefst 4,3 miljard euro om onze regio na de coronacrisis weer op de rails te zetten. Een flink deel van dat geld is bedoeld voor de lokale besturen. “Het Vlaamse relanceplan is evengoed een lokaal relanceplan. Het budget van de lokale besturen neemt deze bestuursperiode enorm toe en dat ziet u aan de investeringen. De komende jaren zullen lokale besturen samen 17,44 miljard euro investeren. Dat is 2,6 miljard euro meer dan oorspronkelijk geraamd. Investeringen die belangrijk zijn voor de burger, zoals het openbaar domein, digitalisering en duurzame mobiliteit”, klinkt het bij minister van Binnenlands Bestuur Bart Somers.
Met Plan Kopenhagen maakt de Vlaamse regering 150 miljoen euro extra vrij voor lokale investeringen in fietsinfrastructuur. “Deze kijkt naar het noorden. In Kopenhagen lopen ze voorop op vlak van fietsinvesteringen. Vlaanderen kan niet achterblijven. Voor elke twee euro die lokale besturen investeren legt de Vlaamse regering er een euro bovenop. Op die manier stimuleren we maar liefst 450 miljoen euro aan nieuwe en verbeterde fietspaden”, legt Bart Somers uit.
Daarnaast maakt Lydia Peeters, Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken ook aanzienlijke budgetten vrij voor fietsinvesteringen én verkeersveiligheid. In totaal gaat het deze bestuursperiode om bijna twee miljard euro, dat is drie keer zoveel als tijdens de vorige bestuursperiode.
Lydia Peeters: “Vanuit Vlaanderen trekken we de budgetten voor aanleg van nieuwe fietspaden en de verbetering van bestaande fietspaden op tot een nooit eerder gezien bedrag, 335 miljoen euro in 2021. Dit via de relancemiddelen. Daarnaast trek ik ook 30 miljoen euro uit om te investeren in verkeersveiligere schoolroutes: de helft voor investeringen op gemeentelijke wegen, de andere helft op gewestwegen. Het toont dat we duidelijke ambities hebben om iedereen op de fiets te krijgen. Samenwerking, ook via deze nieuwe subsidie aan de lokale besturen, is daarbij de beste manier om onze fietsinfrastructuur de komende jaren te verbeteren en aanzienlijk uit te breiden. ”
Burgers betrekken en visualiseren
Steden en gemeenten kunnen vanaf dit voorjaar tot eind september 2022 subsidies aanvragen. Een voorwaarde is dat de geplande werken ten laatste in 2025 zijn afgerond. Een andere opvallende voorwaarde is de vraag om de lokale plannen te visualiseren.
Bart Somers: “We moedigen de lokale besturen aan om burgers te betrekken bij de investeringskeuzes. Zij zijn het best geplaatst om te bepalen waar er best een extra fietspad wordt aangelegd of welk fietspad aan verbetering toe is. Daarnaast vragen we aan de steden en gemeenten om ons foto’s te bezorgen van de huidige situatie en foto’s van het eindresultaat. Dit bundelen we allemaal op een website zodat de burger duidelijk kan opvolgen welke investeringen er zijn gebeurd.”