Plan Kopenhagen groot succes: 1.644 kilometer aan nieuwe fietspaden voorgesteld
De keuze voor de fiets aantrekkelijker maken. Dat was één van de speerpunten van Vlaamse Veerkracht, het post corona relanceplan van de Vlaamse regering. Met die doelstelling voor ogen, sloegen de lokale besturen en de Vlaamse regering de handen in elkaar om werk te maken van meer en kwaliteitsvollere fietspaden. Dat dit Kopenhagenplan een succes is, is een understatement. De lokale besturen dienden massaal in op deze projectoproep. In totaal goed voor 1.644 kilometer aan nieuwe fietspaden, verspreid over meer dan 1.200 locaties.
Tijdens corona herontdekten we massaal de fiets. De VAB registreerde in 2021 een stijging van het fietsgebruik met maar liefst 77%. Een goede zaak. Het leidt tot minder verkeersinfarcten, minder CO2-uitstoot én het is goed voor de gezondheid. Extra investeren in fietspaden was dan ook één van de speerpunten in het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Met het Plan Kopenhagen werd inspiratie gehaald uit de Deense hoofdstad en koploper op het vlak van fietsinvesteringen. 150 miljoen euro cofinanciering werd uitgetrokken voor lokale besturen die beslisten te investeren in meer en veiligere fietspaden. Die aanpak blijkt alvast een succes te zijn.
Via het Plan Kopenhagen konden lokale besturen projecten indienen. Voor elke euro die het lokaal bestuur zelf investeerde in nieuwe fietspaden, legde de Vlaamse regering er extra middelen bovenop. In totaal gaat het over een bedrag van meer dan 400 miljoen euro aan geplande investeringen. Elk lokaal bestuur had een bepaald trekkingsrecht om projecten in te dienen. Veel steden en gemeenten hebben hier maximaal gebruik van gemaakt. Elke euro aan opgevraagd trekkingsrecht zal gehonoreerd worden.
Bron: Pers Kabinet Somers